StājuÅ”ies spēkā grozÄ«jumi Patērētāju tiesÄ«bu aizsardzÄ«bas likumā

Jan 3 2011
1 min lasīŔanai
StājuÅ”ies spēkā grozÄ«jumi Patērētāju tiesÄ«bu aizsardzÄ«bas likumā Ekonomikas ministrija atgādina, ka 2011.gada 1.janvārÄ« stājās spēkā grozÄ«jumi Patērētāju tiesÄ«bu aizsardzÄ«bas likumā, kas ievieÅ” izmaiņas gan patērētāju kreditēŔanā, gan strÄ«du risināŔanā starp ražotāju, pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju un patērētāju. No 1.janvāra kredÄ«ta devējam ir pienākums izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt kredÄ«tu pirms kreditēŔanas lÄ«guma noslēgÅ”anas. Novērtējums bÅ«s jāveic arÄ« gadÄ«jumos, kad puses vienojas bÅ«tiski palielināt kredÄ«ta summu kreditēŔanas lÄ«guma darbÄ«bas laikā. Patērētāja spēja atmaksāt kredÄ«tu tiks vērtēta, pamatojoties uz informāciju, kas saņemta no paÅ”a patērētāja. KredÄ«ta devējs, ja nepiecieÅ”ams, patērētāja spēju atmaksāt kredÄ«tu var vērtēt arÄ« pamatojoties uz ziņām, kas, ievērojot fizisko personas datu aizsardzÄ«bas prasÄ«bas, iegÅ«tas no datu bāzēm par personas ienākumiem un uzņemto maksājuma saistÄ«bu izpildi. Ja atteikumu izsniegt kredÄ«tu pamato ar datubāzē iegÅ«tajām ziņām, kredÄ«ta devējam nekavējoties un bez maksas jāinformē patērētāju par datubāzes izmantoÅ”anas rezultātiem. Tāpat tagad patērētājam ir tiesÄ«bas atteikties no kreditēŔanas lÄ«guma 14 dienu laikā, nesniedzot nekādu pamatojumu. Lai atteiktos no kreditēŔanas lÄ«guma, patērētājam bÅ«s jāinformē kredÄ«ta devējs rakstiski 14 dienu laikā no lÄ«guma noslēgÅ”anas dienas vai dienas, kad patērētājs saņēmis lÄ«guma noteikumus un nosacÄ«jumus. Patērētāja pienākums ir nekavējoties pēc paziņojuma nosÅ«tīŔanas atmaksāt kredÄ«ta devējam saņemto kredÄ«ta summu, jo lÄ«dz atmaksas dienai par saņemto kredÄ«ta summu var tikt rēķināti procenti atbilstoÅ”i lÄ«gumā noteiktajai aizņēmuma procentu likmei. KredÄ«ta devējam nav tiesÄ«bu pieprasÄ«t nekādu citu kompensāciju par lÄ«guma lauÅ”anu. Likums gan nosaka, ka, atsakoties no kreditēŔanas lÄ«guma preces vai pakalpojuma iegādei, atteikuma tiesÄ«bas neietekmē pirkuma lÄ«guma spēkā esamÄ«bu un patērētājam bÅ«s jāmeklē citi pirkuma finansēŔanas ceļi. No 1.janvāra noteikta arÄ« jauna kārtÄ«ba attiecÄ«bā uz patērētāja tiesÄ«bu Ä«stenoÅ”anu, ja patērētāja izvēlēto preci nepiegādā vai pakalpojumu nesniedz noteiktā termiņā, vai arÄ« piegādi veic tikai daļēji (likuma 30.pants). Minētajā situācijā patērētājam vispirms ir jāpieprasa ražotājam, pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam lÄ«guma izpilde. Ja tas saprātÄ«gā termiņā nav izdarÄ«ts un patērētājs vairs nav ieinteresēts preces vai pakalpojuma saņemÅ”anā, patērētājs var atkāpties no lÄ«guma, saņemt samaksāto priekÅ”apmaksu un pieprasÄ«t raduÅ”os zaudējumu atlÄ«dzÄ«bu. Tāpat no 1.janvāra kredÄ«tu devējiem likums uzliek arÄ« jaunu tiesisku pienākumu uzņemties papildu atbildÄ«bu un iesaistÄ«ties strÄ«du risināŔanā starp ražotāju, pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju un patērētāju, ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs atsakās izpildÄ«t patērētāja likumÄ«gās prasÄ«bas saistÄ«bā ar preci vai pakalpojumu, kuras iegādei ņemts kredÄ«ts. Likums paredz noteikt arÄ« papildus noteikumus attiecÄ«bā uz lÄ«zinga objekta nepiegādi vai daļēju piegādi operatÄ«vā lÄ«zinga gadÄ«jumā, ja patērētājam nav iespējams panākt vienoÅ”anos ar lÄ«zinga objekta pārdevēju par lÄ«zinga objekta piegādi atbilstoÅ”i likuma 30.pantam. Likums minētajā situācijā patērētājam dot iespēju atkāpties no lÄ«zinga lÄ«guma. Tāpat no Ŕī gada 1.janvāra ieviestas izmaiņas arÄ« attiecÄ«bā uz patērētāju sÅ«dzÄ«bu izskatīŔanu Patērētāju tiesÄ«bu aizsardzÄ«bas centrā. Likums paredz, ka Patērētāju tiesÄ«bu aizsardzÄ«bas centrs vai cita attiecÄ«gā uzraudzÄ«bas iestāde izskata patērētāja iesniegumu vai sÅ«dzÄ«bu par strÄ«du ar ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, ja patērētājs vispirms ir vērsies ar iesniegumu pie ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja un ir mēģinājis strÄ«du atrisināt izlÄ«guma veidā, kā arÄ« iesniegumam pievienojis to pamatojoÅ”us materiālus un pierādÄ«jumus par strÄ«da esamÄ«bu un priekÅ”metu. Šādā veidā tiek samazināta valsts iestāžu nelietderÄ«ga resursu izmantoÅ”ana, iesaistoties strÄ«du risināŔanā situācijās, kad puses bÅ«tu varējuÅ”as strÄ«du risināt izlÄ«guma veidā. Tāpat tiek paātrināta patērētāju iesniegumu izskatīŔana, jo nebÅ«s nepiecieÅ”ams pieprasÄ«t informāciju, kas pamato patērētāja iesniegumu. Likums arÄ« atvieglotu konsultāciju un informācijas sniegÅ”anu patērētājiem, dodot iespēju Patērētāju tiesÄ«bu aizsardzÄ«bas centram ar patērētāja piekriÅ”anu to darÄ«t arÄ« telefoniski, kas gan ietaupÄ«tu valsts budžeta resursus, gan arÄ« nodroÅ”inātu patērētājiem iespēju ātrāk saņemt sev nepiecieÅ”amo informāciju. Papildus minētajam, likums aizliedz atŔķirÄ«gu attieksmi pret patērētajiem ar invaliditāti, piedāvājot vai pārdodot preci vai pakalpojumu. AtŔķirÄ«ga attieksme pret patērētāju invaliditātes dēļ pieļaujama tikai gadÄ«jumos, ja tā ir objektÄ«vi pamatota ar tiesisku mērÄ·i, kura sasniegÅ”anai izraudzÄ«tie lÄ«dzekļi ir samērÄ«gi, vai ja pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam vienlÄ«dzÄ«gas attieksmes nodroÅ”ināŔana uzliek nesamērÄ«gu slogu. GrozÄ«jumus likumā Saeima pieņēma 2010.gada oktobrÄ«. Raksta pilno versiju var aplÅ«kot: http://zinas.nra.lv/latvija/38683-stajusies-speka-grozijumi-pateretaju-tiesibu-aizsardzibas-likuma.htm
Pārdod
Rīgas rajons, Piņķi, Cīruļu iela
Māja, Rindu māja
4
179 м²
1/2
350Ā 000 €
Pārdod
Jūrmala, Melluži, Kanālu iela
Dzīvoklis, Jaunceltne
2
77 м²
2/3
200Ā 000 €
Ieteicamie
Jauns
Pārdod
Rīga, Centrs, Rūpniecības iela
Dzīvoklis, Pirmskara māja
3
97 м²
5/6
380Ā 000 €